آژانس برندینگمجموعهای است که یک سرویس تخصصی ارائه میدهد که سبب ایجاد، بهبود و تقویت برند شما میشود. اصطلاح تجاری “برندسازی” شامل اقداماتی استراتژیک برای تقویت تجارت شما از طریق ادراک عمومیاست. شرکتهای کوچک، متوسط و بزرگ همگی به برندسازی و آژانس برندینگنیاز دارند. یک آژانس برندینگ به شما کمک میکند تا با رقبای خود رقابت کنید و به شما این امکان را میدهد تا با مشتری خود ارتباط بهتری برقرار کنید.
آژانس برندینگ چه کاری انجام میدهد؟
اگر در نظر دارید از یک آژانس برندینگبرای تجارت خود استفاده کنید، بد نیست بدانید آنها دقیقا چه کاری انجام میدهند و مهمتر از همه اینکه به تجارت شما چه کمکی خواهند کرد. همان طور که انتظار دارید یک آژانس برندینگخوب با رویکرد تخصصی و حرفهای میتواند باعث توسعه و ارتقاء برند شما شود. توجه به جزئیات ضروری و کسب اطلاعات عمیق درباره کسب و کار شما قبل از شروع یک استراتژی برندینگ، امری بسیارمهم است که یک آژانس برندینگباید به آن توجه کند. این مقدمات پایه و اساس فرآیند طراحی برند بوده و ارتباط اولیه با مشتری را ایجاد میکند.
برندسازی چه مزایایی دارد؟
برند یعنی پول! میتوانیم این مفهوم را با یک مثال بیشتر باز کنیم. وبگاه “دیجی کالا” روزانه بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده دارد و ۷۰ درصد سهم بازار فروش آنلاین در ایران را از آن خود کردهاست. و در آمار سرچ در سایت گوگل ترندز برند دیجی کالا، ماهانه حدود 90 سرچ در روز را دارد.
مایکل جانسون در کتاب برندسازی در پنج و نیم قدم، با تأکید بر اهمیت جمع آوری دادهها اظهار داشت: اگر سازمانی اطلاعات کافی در مورد شرکت خود را جمع کند و به ایجاد تغییر در راستای بهبود نقاط ضعف خویش برآید، باید شاهد پیشرفت چشمگیر برند خود در تجارت باشد.
جمع آوری اطلاعات و جزئیات درباره یک شرکت به اثربخشی کلی آن برند در بلند مدت کمک میکند. البته برندسازی فقط به معنی این نیست که تجارت شما دارای یک نام یا آرم مشخص و منحصر به فرد خود باشد. بلکه ایجاد برند یک نشان شناسایی مهم در تجارت است و برای شما اعتبار ایجاد میند. در واقع، هر کاری که باید با تجارت شما انجام شود باید برند شما ارتباط برقرار کند. یک آژانس برندینگدانش کاملی درباره نحوه ارتباط و برقراری ارتباط با مخاطبان هدف و البته کارمندان به شما ارائه میدهد. همچنین یک آژانس برندینگتخصصی، بازار هدف شما در خارج از کشور را میشناسد و رقبای شما را مشخص میکند.
استراتژی برندسازی
استراتژی مؤثر برند چیست؟موارد مختلفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و با ارزیابی صادقانه از تجارت و کسب و کار شما شروع میشود، یک ارزیابی دقیق که نقاط قوت را برجسته میکند و نقاط ضعف را مشخص میکند.
استراتژی برندسازی شامل موارد زیر میشود:
تحقیق
استراتژی برند با پرسیدن سؤالاتی در مورد شغل شما شروع میشود تا دقیق ترین ایده راجع به برند مناسب برای کسب و کار شما ارائه شود. تحقیقات دقیق و تجزیه و تحلیل در این مرحله پایه و اساس آنچه در آینده قراراست به آن برسید، مشخص میکند.
چگونه
باید برنامه ریزی در مورد چگونگی دریافت پیام از برند شما انجام شود. به عنوان مثال، این پیام بصری یا کلامیخواهد بود؟ پیام شما از چه کانالهای ارتباطی منتشر میشود؟ فیسبوک؟ توئیتر؟ رپورتاژ آگهی؟ و یا تبلیغات اینترنتیو غیر اینترنتی دیگر؟
چه چیزی
بحث در مورد اینکه پیام برند شما باید ارتباط برقرار کند، یک اصل مهم در روند برندسازی است. پیام را به طور خلاصه و مرتبط ارائه دهید، چرا که بهتر درک خواهد شد.
از کجا
مشخص کردن مکانی که میخواهید پیام برند خود را تحویل دهید، تمرکز ارتباطات کلی را تشدید میکند.
هنگامیکه
تعیین یک جدول زمانی و کار کردن هنگام شروع با یک نام تجاری، یک مهلت برای تشدید مدیریت زمان است.
هویت برند زمانی مشخص میشود که شما جزئیات را مرور میکنید. هیچ سؤال مرتبطی نباید بدون پاسخ باقی بماند.
4 نکته کلیدی برای در نظر گرفتن وجود دارد:
- رسالت شرکت خود را تعریف کنید.
- مزایا و ویژگیهای محصولات یا خدمات خود را توضیح دهید.
- نظر شما در مورد برند خودتان چیست؟
- دوست دارید مخاطبان چه ارتباطی با برند شما داشته باشند؟
البته این کشف اقتصادی شامل تحقیقات و موارد زیادی از آن است. این تنها روشی است که شما میتوانید نیازها، خواستهها، علایق و عادات افرادی را که میخواهید در برند تجاری شما درگیر شوند را پیدا کنید. یک آژانس برندینگمیتواند این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد.
در اینجا چند نکته مهم وجود دارد:
نشان تجاری:لوگوی شما در همه جا منتشر میشود. بنابراین باید جذاب و مرتبط باشد.
پیام برند: هرآنچه میخواهید در مورد برند خود بگویید، باید به صورت واضح و مؤثر با مخاطب بیان شود. همچنین کارمندان شما باید دقیقاً بدانند که برند شما به چه معنی است و چه هدفی را دنبال میکند تا بتوانند با اطمینان و شفافیت، در هر فرصتی برند شما را تبلیغ کنند.
ادغام برند:هرچیزی که حرکت میکند، نفس میکشد یا به تجارت شما مربوط میشود، در فرآیند برندسازی باید به آن توجه شود. نه فقط چیزهای واضح مانند بسته بندی، یا علائم بلکه تمام جزئیات از جمله امضاهای ایمیل و آنچه شما یا کارمندان هنگام برداشتن گوشی تلفن به مشتری میگویید.
صدای برند:یک شعار مشخص تنظیم کنید و آن را مورد استفاده قرار دهید. از خود بپرسید که میخواهید صدای نام تجاری شما چگونه باشد. آیا میخواهید به صورت دوستانه یا رسمیتر برخورد کنید؟ لحن شما باید نشانگر برند باشد. این “صدا” به طور مداوم در تمام ارتباطات از مکاتبات ایمیل و بازاریابی گرفته تا مدیریت شبکههای اجتماعیو تولید محتوااستفاده خواهد شد، بنابراین مطمئن شوید که صدای برند خود را دوست دارید.
برچسب برند تجاری
به جمله یا عبارتی کوتاه و مختصر فکر کنید که خلاصه آنچه را که برند شما ارائه میدهد را در چند کلمه بیان کند. این روزها مردم حوصله خواندن عبارات و پیامهای طولانی را ندارند پس پیامیمختصر و مفید ارائه دهید.
طراحی لوگو برند
هر زمان خلاقیت پیدا کردید، سازگار باشید. قلم و رنگ مناسب را انتخاب کنید، سپس با آنها یک لوگو جذاب طراحی کنید. کار طراحی لوگو برای برند باید از احساس و معنی خاصی برخوردار باشد و واضح باشد، این باعث میشود برند شما فوراً قابل تشخیص باشد. البته اگر تسلطی به طراحی لوگو ندارید نگران نباشید چرا که آژانس برندینگاین کار را هم برای شما انجام میدهد.
تعهد برند
اگر شما یک وعده تجاری میدهید، همیشه در مسیر وعدههایتان حرکت کرده و از آن پیروی کنید. اگر به دروغ یا وعدههای واهی روی بیاورید، مشتریان هرگز به نام تجاری شما اعتما نمیکنند و شما را توصیه نمیکنند.
شهرت برند
آنچه مردم در مورد برند شما فکر میکنند، انتظاراتی که آنها از نام تجاری شما دارند و اعتقاد آنها به تعهدات و وعدههای برند شما، همان چیزی است که شهرت برند شما را میسازد. بنابراین هر کار مثبتی که در رابطه با برند تجاری خود انجام دهید، باید باعث افتخار و شهرت شما شود.
برند تجاری
قبل از اینکه برند تجاری را به انواع مختلفی تقسیم کنیم، مهم است که به این نکته اشاره کنیم که یک هدف اصلی وجود دارد که با وجود اختلاف نظرها، کل فرآیند را متحد میکند. یک آژانس برندینگمعمولا میگوید: ما میدانیم که هرچه کسب و کار شما را بیشتر درک کنیم و با آن آشنا شویم، در هنگام ایجاد یک استراتژی عالی که باید نهایتا به یک برند عالی منجر شود، بهتر و دقیق تر عمل میکنیم. و این که چه نوع برند تجاری برای شما مناسب خواهد بود؟ این کاملاً به نیازها و خواستههای شما بستگی دارد.
نکات مهم درباره برندسازی
کورکورانه تقلید نکنید
کورکورانه دنبال برندهای مجازی و تقلید از برندهای دیگر نباشید زیرا فقط دیگران این کار را انجام میدهند. این امر نه تنها برند شما را در معرض خطر قرار میدهد، بلکه ممکن است مدل تقلیدی شما برای کسب و کار شما مناسب نباشد. این کار را به آژانس برندینگبسپرید.
عجله نکنید
اگر رقبای شما در حال برندسازی مجدد هستند، میتوانید بترسید و فکر کنید که عقب مانده اید. اما اینطور نیست. تصمیمات عجولانه و تغییرات ناگهانی ممکن است برند شما را دچار مشل کند. زمان معینی را به تحقیق و جمع آوری اطلاعات اختصاص دهید. با تصمیم گیری صحیح برای برند خود، این وضعیت شما را در موقعیت بهتری قرار میدهد.
رشد کنید و ارتقاء دهید
با نام تجاری خود تکامل پیدا کنید. هیچ کس و هیچ چیز به همین شکل باقی نمیماند. با گذشت زمان، برندها به مقداری خون تازه و تجدید نظر نیاز دارند. این به مشتریان و رقبا نشان میدهد که برند تجاری شما در حال حاضر رو به پیشرفت قدم بر میدارد.
طرحهای خود را آزمایش کنید
طرحهای جدید را برای مشاهده بازخورد مخاطبان خود آزمایش کنید. قبل از فاش شدن هویت جدید طرحهای خود، آنها را آزمایش کنید. این کار به مخاطبان شما این اجازه را میدهد که بدانند چه اتفاقی افتاده است و چه تغییراتی در راه است. بعضی اوقات افراد برای تغییر نیاز به زمان دارند.
4 مرحله برند سازی توسط آژانس برندینگ
تعریف
هنگامیکه تحقیقات مقدماتی توسط آژانس برندینگانجام شد، میتوان واقعاً تعریف کرد که برند شما در مورد چیست؟ منظور از آن چیست و هدف اصلی آنچه خواهد بود؟ باید بدانید میخواهید نام تجاری شما به مردم چه بگوید؟ در این مرحله، آژانس برندینگبخش کلامیبرند شما را به قسمت بصری مرتبط میکند. دو بخش کلامیو بصری باید به طور ایده آل بر یکدیگر تأثیر بگذارد و با همهارمونی داشته باشند و مکمل هم باشند، تا نرخ گزاف گویی برند به حداقل برسد. پس از اعمال این هماهنگی نوبت به مرحله دوم برندسازی یعنی طراحی میشود.
طراحی
اکنون کار طراحی شروع میشود. طراحان آژانس برندینگ، کل فرآیند طراحی را با توجه به اطلاعات و تعریف دقیقی که از کسب و کار شما دارند آغاز میکنند. و با ایدههایی خلاقانه سعی در طراحی بهترین لوگو و انتخاب مناسب ترین نام برای برند شما دارند.
اجرا
زمان اجرا، زمان عمل کردن است. این زمانی است که همه چیز آماده شده است. تحقیقات مقدماتی و کار کلامیو تصویری و طراحی از مراحل 1 و 2 با دقت به مفاهیمیکه نشانگر برند شما هستند، صورت گرفته است. سپس آژانس برندینگهمه چیز را به نمایش میگذارد تا مخاطب دقیقاً بدانید که چه چیزی را باید انتظار داشته باشد،در این مرحله نام تجاری شما دیده میشود، شنیده میشود و توسط مخاطبان شما درک میشود.
توسعه
بله، درست است، شما متوقف نمیشوید و باید همیشه رو به جلو حرکت کنید. توسعه ممکن است آخرین مرحله باشد اما به هیچ وجه انتهایی ندارد. پس از راه اندازی برند شما توسط آژانس، میدانید که هنوز کارهایی وجود دارد که باید انجام شود. برای شما ، این مرحله “توسعه” و حرکت به جلو نام دارد. در این مرحله باید نظارت و پیشرفت شما بیشتر باشد.
اهمیت نام برند
این یک بخش بسیار مهم از فرآیند برندسازی توسط یک آژانس برندینگاست. این تقریباً مانند خواندن ذهن، با روح و روان مشتریان و مخاطبان بازی میکند. انتخاب نام برند، مانند روانشناسی خریدار میباشد. بنابراین کالای شما نیاز به داشتن نامیبزرگ میباشد که خدمات شما را فریاد بزند و با رقبا رقابت کند. نام تجاری برند شما شخصیت برند شما را تعیین میکند. این در طراحی، آرم و ارتباطات تجارت شما یکپارچه شده است. نام تجاری شما هویت شماست. این منحصر به فرد بودن شما را نشان میدهد. نام برند شما میتواند احساسات مردم را برانگیزد، تجارت شما را توصیف کند یا معنایی را پیشنهاد دهد.
به معنای وسیع تر، یک نام تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا معنا و مفهوم را پشت سر میگذارد. نام برند باید باعث ایجاد ارتباط مثبت شود. برای مثال هنگام بحث در مورد ارزشمندترین برندهای جهان، متوجه میشوید که نامهای تجاری قدرتمند باعث افزایش تقاضا و قیمت گذاری بهتر میشوند.
چرا استفاده از آژانس برندینگ بسیار مهم است؟
داشتن چشم انداز بیرونی در مورد برند شما بسیار مهم است. آژانسهای برندینگمیدانند که تجارت شما به چه معنی است، و هدف شما چیست. برندسازی امری پیچیده و تخصصی است و نیاز به خلاقیت، تجربه و دانش کافی در این زمینه دارد. کاری که یک آژانس برندینگدر راستای برندسازی برای شما انجام میدهد عبارت است از:
- طراحی گرافیک:آوردن هویت بصری به تجارت شما.
- ارتباطات: ایجاد شعارو هدف مشخص برای برندتان.
- تفکر خلاقانه:ایجاد ایدههای بزرگ برای برند شما.
- برنامه ریزی رو به جلو:هدایت برند شما به آینده.
- ایدههای بازاریابی:معرفی مشتری با برند شما.
- آگاهی مداوم:ارتباط برقرار کردن را به شما یاد میدهد تا برند شما پیشرفت کند.
شما کار سختی را در زمینه برندسازی و تجارت خود پیش رو دارید، بنابراین مطمئن شوید که هیچ کس از برند شما تقلید و یا سرقت نمیکند! مهم است که از برند خود محافظت کنید. ارتباط با یک آژانس برندینگبه شما کمک میکند تا جلوی سرقت افراد یا کپی کردن نام محصولات یا برندهای خود، اعم از طراحی یا ظاهر محصولات خود و حتی آنچه را که در مورد برند خود مینویسید، بگیرید.